BMW
BMW E114 (1600 CABRIO / 1602 / 1502) E118 (1600-2 / 1802)
HET SUCCESNUMMER
HET SPORTIEVE IMAGO
De portieren kregen geen raamframe hierdoor ontstond een coupe-look.
Het succesnummer 1600-2 Het nieuwe twee deurs model kreeg sterke overeenkomsten van het vier deurs model, de 1800. Het model 1600-2 van 1966 bleek een nog indrukwekkender succes te worden dan de vierdeurs versie, de 1500 van vier jaar eerder. Technisch leek de 1600-2 als twee druppels water op de vierdeurs-1600, ook al kreeg de 1600cm3 motor een andere carburateur waardoor het vermogen met 2 pk steeg naar 85pk. De voorkant van de BMW bleef sterke gelijkenis behouden dan de neue klasse, de 1800. De achterkant wijzigde geheel, het ontwerp was strak met ronde achterlichten. Het Michelotti ontwerp bleef karakteristiek. De portieren kregen geen raamframe hierdoor ontstond een coupe-look, meerdere overeenkomsten van de 2000 C kreeg de 1600-2 niet.  
Het interieur verkreeg een nieuw dashbord ontwerp, lijkend op de coupe-versie. Met onafhankelijke wielophanging en een moderne motor met bovenliggende nokkenas gaf de 1600-2 een groot onscheidend vermogen t.o.v de concurrenten.
BMW E114 (1600 CABRIO / 1602 / 1502) E118 (1600-2 / 1802)
CHRONOLOGIE
66 Tijdens de autotentoonstelling van Geneve was het debuut van de 1600-2. De auto was technisch gelijk aan de vierdeurs-versie, de 1600. De 1600-motor verkreeg wel iets meer vermogen dan de vierdeurs, 85 ipv 83pk. 67 In 1967 werden het modellen-gamma uitgebreid met twee modellen de eerste was de 1600TI, een met verhoogde compressie en twee dubbele Solex carburateurs motor verkreeg deze 105pk wat het model sportieve prestaties gaf. Het tweede model dat geintroduceerd werd was een cabriolet-versie van de firma Baur op basis van de 1600-2. 71 In 1971 werd het programma flink aangepast en uitgebreid, de 1600-2 verkreeg een nieuwe naam, de 1602. Het model werd voorzien van een verbeterde uitrusting. Ook ziet de 1802 het daglicht, voorzien van een 1.766cm3 motor met 90pk komende uit de vierdeurs-versie. De 1600 Cabriolet werd vervangen door de 2000 Targa, de volcabriolet was te zwak vandaar dat er voor een targa constructie werd gekozen. 73 In september komt er een grote face-lift voor de modelreeks, de ronde achterlichten maakte plaats voor nieuwe rechthoekige versies. En de chromen grille wordt vervangen door zwarte kunstof-versies. 75 Tijdens de Amsterdamse AutoRai (januari) van dat jaar werd de 1502 geintroduceerd, deze vereenvoudigde 02-versie kreeg een zuinige 75pk motor vanuit de 1602. In juni, behalve voor de 1502, werd de succesvolle 02-reeks vervangen door de 3-serie. De totale productie van de 02-reeks bedroeg bijna 900.000 stuks. 77 Einde productie van het laatste model, de 1502.  
MILJOEN KEER GENIETEN
Met bijna 1 miljoen geproduceerde auto’s mag de 02-reeks dan ook succesvol heten.
BMW E114 (1600 CABRIO / 1602 / 1502) E118 (1600-2 / 1802)
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
1600-2               66-71                  210.451                         63 (85)                 4cyl/8v             1.573               M116              4M                 Solex 38 PDSI                 Benzine           Coach                2              920                     12.6                                 160                            4.5Jx13             165SR13             geen 1600TI                 67-68                      8.835                         77 (105)               4cyl/8v             1.573               M116              4M                2x Solex 40 PHH              Benzine           Coach                2              935                        -                                    175                              5Jx13             165SR13             geen 1600 Cabrio        68-71                     1.692                         63 (85)                 4cyl/8v             1.573               M116              4M                 Solex 38 PDSI                 Benzine           Coach                2                -                          -                                     160                             5Jx13             165SR13             geen 1602                   71-75                     56.351                         63 (85)                 4cyl/8v             1.573              M116              4M                 Solex 38 PDSI                 Benzine           Coach                 2              940                       -                                     162                          4.5Jx13             165SR13             geen 1802                 71-72 [72]                83.351 [-]                    66 (90)                 4cyl/8v             1.766              M116              4M [3A]          Solex 38 PDSI                 Benzine           Coach                 2              970 [990]              -                                     167 [165]                 4.5Jx13             165SR13             geen 1502                    75-77                        -                               55 (75)                 4cyl/8v             1.573              M116              4M                 Solex 38 PDSI                 Benzine           Coach                 2                -                         -                                         -                              5Jx13             165SR13             geen
[ ] = automaat
BMW E114 (1600 CABRIO / 1602 / 1502) E118 (1600-2 / 1802)
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
1600-2                 n.n.b                           18.900              11.950              6.950              3.300  1600ti                  n.n.b.                          29.950              21.150              11.150             5.600                1600 Cab              n.n.b.                          44.950              29.950              18.950             10.950              1602                    n.n.b.               17.950        10.950        6.950      3.950 1802                  n.n.b.                21.950         12.700       7.950        4.150 1502                  n.n.b.                              12.500              8.500                3.750             2.200                                                         
Prijzen in Euro , Cat. A = Zeer goede staat Cat. B = goede staat Cat. C = matige staat Cat. D = zeer matige staat
BMW E114 (1600 CABRIO / 1602 / 1502) E118 (1600-2 / 1802)
DE KUNSTGALERIE
HET SPORTIEVE ALTERNATIEF
De stijvolle coupe van BMW, geniet en investeer